niedziela, 14 kwietnia 2013

Rosół w domu Kowalskich

  Rosół to polska tradycja, niedzielny obiad w rodzinnym domu, wiele wspomnień.... Każdy chyba próbował i wspomina go z przyjemnością. W każdym domu rosół robi się podobnie ale trochę inaczej, jedni dodają ziela i liścia laurowego, inni nie, niektórzy lubczyku, inni samej kury, kolejni mieszają z wołowiną indykiem, lub drobiowymi podrobami. Różne są  gusta, ale wiadomo, że rosół należy warzyć na wolnym ogniu, wkładając mięso do zimnej wody, tak by oddało jak najwięcej smaku do wywaru. Warzywa to na ogół marchew, pietruszka, seler, a czasami por, kapusta. Cebula odgrywa tu istotną rolę jedni dodają ją lekko obraną z łupin, inni obierają całą, opalają nad ogniem lub na suchej patelni. Metod jest wiele opalona cebula nada złotobrązowego koloru, podobnie ta z łupiną. Ja, na przykład dodałem suszone podgrzybki dla podbicia smaku. Przepisów jest mnóstwo, może jednak skusicie się na mój.

Kowalski gotuje Rosół

Rosół z kury


Na 4-5 osób
    Rosół z kury
    Rosół z kury
  • Ćwiartka kurczaka około 0,5kg
  • Mostek lub szponder wołowy 200g
  • Marchew
  • Pietruszka
  • Ćwiartka selera
  • Cebula
  • Mały kawałek białej kapusty
  • 3-4 suszone grzyby (ja użyłem podgrzybków)
  • 4-5 ziaren ziela angielskiego
  • 3-4 liście laurowe
  • Łyżeczka ziaren czarnego pieprzu
  • Sól, jak bardzo chcecie to jedna kostka rosołowa (ale odradzam)
  • Makaron krajanka (najlepsza jest domowa, przepis tutaj)








  Kurczaka i wołowinę myjemy, wkładamy do garnka i zalewamy około 2,5 litra wody i nastawiamy na gotowanie na małym ogniu. W międzyczasie myjemy i obieramy warzywa. Marchew, pietruszkę i selera kroimy na pół, cebulę opalamy nad ogniem lub na suchej patelni (wtedy ja kroimy na pół). Gdy mięso zacznie się gotować na jego powierzchni pojawi się szumowina, należy ją dokładnie zebrać sitkiem lub łyżką (rosół będzie klarowny). Gdy już pozbędziemy się szumowin dokładamy warzywa, grzybki i przyprawy (sól około płaskiej łyżki, zawsze można dosolić później). Wszystko warzymy na małym ogniu przez około 2-3 godzin, warzywa powinny być miękkie, a mięso powinno samo odchodzić od kości. Należy wyjąć warzywa i mięso z rosołu, można go przecedzić przez sito. Serwujemy z makaronem, kluskami lanymi, kostkami z kaszy manny, lub jak niektórzy lubią z ziemniakami. Można podawać czysty rosół z kluskami lub dodać odrobinę pokrojonej marchewki (lub innych warzyw) i mięsa z rosołu. Często posypuje się go siekaną natką pietruszki lub koperkiem.

Rosół z kury


  Polecam często wracam do tego smaku, nigdy się nie zawiodłem na tradycyjnym polskim rosole.

!!Smacznego!!

4 komentarze:

  1. Uwielbiam rosół! Dla mnie chyba najsmaczniejszy jest gotowany na kurze z lubczykiem i opalaną cebulą. Takiego z grzybami jeszcze nigdy nie jadłam i chętnie spróbuje, szczególnie w jakiś zimniejszy wiosenny dzień.

    OdpowiedzUsuń
  2. Z lubczykiem próbowałem takim prosto z ogródka bardzo lubię, ale jeszcze za wcześnie, a grzybki suszone nadają fajnego charakteru tej jakże polskiej potrawie.

    OdpowiedzUsuń
  3. Każdy rosół jest pyszny... ja listka laurowego i ziela do rosołku nie dodaję - rzecz gustu jak to powiadają ;) Dziś był rosołek w moim domu na udkach...a tak ogólnie to lubię mieszać kurczaka z kaczką lub wołowinką...ale grzybków jeszcze nie dodawałam - muszę koniecznie :)Przypieczona nad ogniem cebulka to podstawa, mnóstwo warzyw i dobre mięso...a jeszcze swojski makaron...mmmm...żyć nie umierać:)) Smacznego!
    Ps. Fajny przepis i piękne fotki:)

    OdpowiedzUsuń