poniedziałek, 20 maja 2013

Pesto z bazylii, prażonych pestek dyni i słonecznika

  Pesto to prosty i pyszny zielony sos rodem ze słonecznej Italii. Jego głównym składnikiem jest bazylia, twardy ser (parmezan, pecorino) oliwa z oliwek, orzechy piniowe w wersji typowej czyli pesto alla genovese.  Ja delikatnie zmodyfikowałem tą jakże pyszną zieloną masę. Jest wiele odmian pesto, niektórzy robią pesto z rukolą, pietruszką, z migdałami, nerkowcem, czy suszonymi pomidorami. Ja przygotowałem ją z prażonymi na suchej patelni pestkami dyni i słonecznika. Doskonale nadaje się do makaronów, mięs, kanapek, sałat, serów.

Pesto ze świeżej bazylii, prażonych pestek dyni i słonecznika     


Na 5-6 porcji
  • Dwie duże garście bazylii (około dwóch doniczek)
  • 3-4 ząbki czosnku obrane
  • 100g tartego parmezanu (lub innego twardego sera)
  • Około garści wymieszanych pestek dyni i słonecznika
  • 100 ml oliwy z oliwek
  • Pół łyżeczki soku z cytryny
  • Sól, pieprz



  Bazylię odcinamy myjemy i suszymy, ja używam całych liści i gałązek, jak chcecie użyjcie tylko liści. Pestki na suchej patelni rumienimy równo, mieszając (uważajcie by nie przypalić), studzimy. Do moździerza lub blendera (zależy czy tłuczemy, czy blendujemy) wkładamy bazylię, czosnek i pestki, wszystko rozdrabniamy na gęstą masę. Dodajemy utartego sera, oliwę i sok z cytryny doprawiamy solą i pieprzem, dokładnie mieszamy.
  Doskonale pasuje do świeżo ugotowanego makaronu, który wystarczy odcedzić i wymieszać z pesto. Polecam na letnie grillowanie do piersi z kurczaka, tostów, sałat i czego tylko chcecie.
Doskonale przechowuje się z słoiczku do około tygodnia, można również mrozić, ale najlepsze jest świeżutkie.




3 komentarze:

  1. Nigdy nie robiłam pesto z pestkami słonecznika i dyni. Podoba mi się ten dodatek muszę wypróbować.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sprawdź to nie pożałujesz na pewno, makaron, może grillowany kurczak z pesto, jest tyle pysznych możliwości.

      Usuń
  2. Świetna alternatywa gdy nie można nigdzie znaleźć orzechów piniowych :) Grazie ! ;*

    OdpowiedzUsuń