wtorek, 12 marca 2013

Zapiekanka z brokułami, pieczarkami i ziemniakami

  Zima wróciła mam nadzieję, że nie na dobre. Czas się trochę rozgrzać. Dziś zapiekanka z brokułami, pieczarkami w beszamelu i pure ziemniaczanym. Proste danie dla miłośników wytrawnych "pie-ów". Uwielbiam takie zapiekanki, można je jeść same lub z kawałkiem pieczonego lub grillowanego mięsa. Zapieczone ziemniaki są lekko chrupkie, a pod spodem mięciutkie brokuły zalane pieczarkami w beszamelu aromatyzowanym rozmarynem, no dla mnie super, a Wy sprawdźcie sami.

Zapiekanka z brokułami, pieczarkami i ziemniakami


Dla 4-6 osób:
  • Brokuły 500g
  • Pieczarki 300-350g
  • Ziemniaki 500g
  • Duża cebula
  • Dwie łyżki kwaśnej śmietany 18%
  • Jajko
  • Pół litra mleka 
  • Masło 4 łyżki
  • Pół szklanki mąki pszennej
  • Sól, pieprz, rozmaryn (może być suszony)
  • Bułka tarta do oprószenia blachy


 Brokuły myjemy, odcinamy kwiaty od łodygi by powstały takie kawałki średnicy 2-3cm. Gotujemy krótko, około 1-2 minuty we wrzącej, osolonej wodzie, cedzimy do zimnej wody by błyskawicznie ostygły i zachowały kolor, gdy są zimne przekładamy do miski. 
  Pieczarki najlepiej nie duże myjemy, jeśli są nieładne to obieramy i kroimy na ćwiartki. Cebulę kroimy w średnią kostkę. Na dużej patelni lub w rondlu o szerokim spodzie roztapiamy 4 łyżki masła. Szklimy cebulę i podsmażamy pieczarki, doprawiamy rozmarynem solą i pieprzem. Dolewamy mleko, zostawiamy pół szklanki, które mieszamy z mąka na gładką zawiesinę. Gdy sos zacznie się gotować zaprawiamy go zawiesiną mieszając tak, żeby powstał gęsty sos, doprawiamy solą i pieprzem do smaku (to jest prostsza metoda, można przesmażyć mąkę z pieczarkami i dolać podgrzane mleko mieszając zagotować na gęsty sos).
  Ziemniaki myjemy obieramy i gotujemy w osolonej wodzie do miękkości. Cedzimy, dodajemy śmietanę, pieprz i tłuczemy na jednolitą masę. Na końcu gdy trochę przestygnie wbijamy jajko i wszystko dokładnie mieszamy.
  Blachę lub tortownicę taką chyba 24 cm średnicy (nigdy jej nie mierzyłem ale to chyba taka ;) ) smarujemy masłem i prószymy bułką tartą. Na spodzie równo układamy brokuły zalewamy gęstym sosem z pieczarkami, na wszystko nakładamy równą warstwę ziemniaków. 
  Wszystko zapiekamy około 30 minut w rozgrzanym do 180'C piekarniku ziemniaczki powinny nabrać złocistego koloru. Do dania świetnie pasuje grillowany schab lub karczek, ja po prostu nasoliłem mięso i przyprawiłem pieprzem, czosnkiem, natarłem odrobiną oleju i na patelni grillowej  grillowałem:)   Życzę smacznego. 


2 komentarze: